W dniach 14–16 marca Dom Harcerza stał się miejscem niezwykłego wydarzenia – Biwaku dla Zuchmistrzów „Kamyk”. Ponad 60 druhen i druhów z 13 hufców Chorągwi Gdańskiej, od Gdańska po Słupsk, zjechało się, by wspólnie szlifować swoje umiejętności, wymieniać doświadczenia i czerpać inspirację do dalszej pracy z najmłodszymi harcerzami.
 
☀️ Inspiracja „Kamykiem”
Tematyka biwaku nie była przypadkowa. „Kamyk” to nie tylko nawiązanie do Aleksandra Kamińskiego, patrona zuchmistrzów, ale przede wszystkim metafora. Każdy z uczestników, podobnie jak nieoszlifowany kamień, przybył z własnym bagażem doświadczeń i potrzebą rozwoju. Warsztaty, podzielone na trzy ścieżki trudności i trzy tematyki – metodyczną, psychologiczną i samodoskonalącą – miały na celu pomóc w tym procesie.
 
☀️ Metodyczne szlify – od muzyki po filozofię zuchowania
Warsztaty metodyczne oferowały szeroki wachlarz tematów, odpowiadających na różnorodne potrzeby zuchmistrzów. Początkujący mogli zgłębić tajniki pracy z tropami, sprawnościami i gwiazdkami podczas zajęć „SIM dla początkujących” czy nauczyć się, jak radzić sobie z dyscypliną w gromadzie. Bardziej doświadczeni instruktorzy mieli okazję doskonalić swoje umiejętności w pracy z kadrą, zgłębiać filozofię zuchowania czy uczyć się, jak efektywnie zarządzać dużą gromadą za pomocą systemu małych grup.
 
Nie zabrakło również warsztatów rozwijających kreatywność i umiejętności artystyczne. „Muzyka dla zucha” pokazała, jak wykorzystać śpiew i rytm w pracy z dziećmi, „Teatr zuchowy” zachęcał do eksperymentowania z formami teatralnymi, a „Kreatywna majsterka” inspirowała do tworzenia niezwykłych prac plastycznych. Logopeda podczas warsztatu „Higiena głosu” uczył, jak dbać o głos podczas codziennej pracy.
 
☀️ Psychologiczne wsparcie – zrozumieć zucha, zrozumieć siebie
 
Blok psychologiczny skupiał się na zrozumieniu potrzeb i wyzwań, z jakimi mierzą się zuchy i ich opiekunowie. Warsztaty „Skąd się wzięły formy pracy” pozwoliły usystematyzować wiedzę o metodyce zuchowej, a „Neuroróżnorodność w gromadzie” uczyły, jak tworzyć inkluzywne środowisko dla wszystkich dzieci.
 
Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia z „Komunikacji bez przemocy”, które uczyły, jak budować wspierające relacje i rozwiązywać konflikty w konstruktywny sposób. Warsztat psychologiczny pozwolił zagłębić się w tematy depresji, ADHD i buntu.
 
☀️ Samodoskonalenie – inwestycja w siebie
Trzeci blok warsztatowy, samodoskonalący, oferował uczestnikom możliwość rozwoju osobistego i zdobycia praktycznych umiejętności. „Fotografia” uczyła, jak robić dobre zdjęcia telefonem, „Produkcja filmowa” wprowadzała w tajniki tworzenia filmów, a „Pierwsza pomoc” przygotowywała do reagowania w sytuacjach awaryjnych. Nie zabrakło też czasu na relaks i artystyczne wyżycie podczas „Malowania kamieni czy” warsztatu „Stan fizyczny a autoterapia”.
 
☀️ Integracja i inspiracja – siła wspólnoty
Biwak „Kamyk” to nie tylko warsztaty, ale przede wszystkim czas integracji i wymiany doświadczeń. Wieczorne śpiewogrania, wspólne posiłki i rozmowy w kuluarach sprzyjały nawiązywaniu nowych znajomości i zacieśnianiu więzi. Uczestnicy wyjeżdżali z bagażem nowej iedzy, umiejętności i inspiracji, gotowi do dalszej pracy z zuchami.
 
 
Organizatorzy biwaku, Referat Zuchowy Chorągwi Gdańskiej, na czele z hm. Agnieszką Hallmann, zadbali o każdy szczegół, tworząc przyjazną i inspirującą atmosferę. Ogromne podziękowania należą się również Magdzie Gryniewicz, Paulinie Szulc, Joannie Baranowskiej, Mateuszowi Rusak, Julii Grabowskiej, Karinie Zborowskiej-Weychmann, Adrianowi Łukaszewskiemu i Magdzie Konopce i wszystkim prowadzącym zajęcia i wszystkim prowadzącym warsztaty, którzy z pasją i zaangażowaniem dzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem
 
Biwak „Kamyk” pokazał, jak ważna jest wspólnota zuchmistrzów i jak wiele można osiągnąć, wspólnie się ucząc i inspirując. To wydarzenie na długo pozostanie w pamięci uczestników, stanowiąc motywację do dalszego rozwoju i doskonalenia pracy z najmłodszymi harcerzami.
 
Więcej zdjęć z tego wydarzenia: https://tiny.pl/gw43rvfg
 
____
Współfinansowano ze środków Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach #ROHiS