2. Wie, co ma robić, jakim ma być,
słowa nie złamie, nigdy nie skłamie.
świat mu się śmieje, chce mu się żyć,
Skakać, do celu bić.
Jemu nieobce: rzeka ni ląd,
Pływa wspaniale, skacze wytrwale.
Czy jest z Warszawy, Gdańska, czy stąd,
Znany mu każdy kąt.
►
Polski Zuch
4. Puszczańska Gromada
twórczość dziecięca
1. Czy to w słońce, czy w deszcz C
Puszczą wędrować chcesz, d
Poznać ptasie świergoty wśród drzew. F C
To kukułka zakuka, C
dzięcioł w sosnę zastuka, d
Nad polaną się wznosi nasz śpiew. F C
Ref. Bo puszczańska gromada ( oho ) C G
Przez zarośla wędruje ( oho ) G C
Słucha, co puszcza gada ( oho )
Leśnych dróg wypatruje (oho )
2. Idą dzielni, radośni,
Czasem słychać ich śpiew,
Pod stopami zieleni się mech.
Lis do lasu uchodzi,
borsuk z nory wychodzi,
A sarenka umyka wśród drzew.
5. Taniec Marynarzy
Słowa: D. Datoń
Muzyka: melodia piosenki „Marynarska wiara”
1. Kto majtkiem na okręcie służy, D G
Wesołe życie ma. A D
W dalekiej ciągle jest podróży D G
I cały świat już zna. A D
Ref. Bo majtkiem na okręcie G D A
Jest tylko chłopak zuch, (ta,ra, ra) D G A
Chłopak, co pływa jak morska ryba D fis h G
Odważnie rusza w świat. A D
2. Na maszcie z bocianiego gniazda,
Odważnie patrzy w dal.
Podoba mu się taka jazda,
Pośród spienionych fal.
Ref. Bo majtkiem…
3. Gdy majtek okret ujrzy w dali
Robi się gwałt i ruch
Kapitan wartownika chwali
I mówi: "To jest zuch".
►
Taniec Marynarzy
6. Tropiki
Twórczość dziecięca
Drużyna zuchowa KH Wrocław – Psie Pole
1. Przez afrykański busz, nie przejdziesz ani rusz. D
I nikt nie przedrze się bez noża. A
Jest tylko jeden mąż, co piersią pruje gąszcz, D
To noso… noso… noso… nosorożec. A D
Ref. Tropiki, tropiki, tropiki, D
Ach upalny jest wasz urok dziki! A D A
2. Murzynów czarnych stu, na bębnach, bum, bum, bum,
Co przy ognisku piją wodę.
W szuwarach słychać szum, Krokodyl wciąga brzuch,
A słoń wyciąga …ciąga …ciąga trąbę.
Ref. Tropiki, tropiki, tropiki,
3. Na dworze ciemna noc, Jakby założył koc.
I nic nie widać, chociaż świeci lampa.
I nagle skoczył kot, Lecz to nie mógł być kot,
To pewno, pewno, pewno to był lampart.
Ref. Tropiki, tropiki, tropiki,
►
Tropiki
7. Ufoludek
Sł i muz. Ania i Ula Walarowskie
1. Ja jestem ufoludek, ufoludek D A
Na Marsie mam ogródek, mam ogródek A D
Gdy chodzę na spacery, na spacery D H e
To przedziwne mam maniery A D
Ref. Ti, ti, ta, ti, ti, ta, A
Tańczę sobie na dwa pa, A D
Ti, ti, ta, ti, ti, ta, A
Tańczę na dwa pa A D
2. Na Ziemi mam wakacje, mam wakacje,
Tu wszędzie są akacje, są akacje
Pachnące barwne kwiaty, barwne kwiaty
A w ogóle świat jest w łaty.
Ref. Ti, ti, ta, ti, ti, ta, …
►
Ufoludek
8. Uśmiechnięty zuch
1. Taki mały i nieśmiały, A D A D
Kroczy drogą wprost przed siebie A
Uśmiechnięty zuch. D
Ref. Hej maluchu, hej kolego! G
Spróbuj tańczyć, spróbuj śpiewać. D
Zacznij bawić się wesoło, A G D
Nie ustawaj w pląsach, grach. G
Bądź wesoły zawsze tak, D
Twa gromada niechaj śpiewa A
Krocząc drogą. D
2. Bądź wesoły, bądź radosny,
Roześmiany, rozbawiony.
Mały, polski zuch
Ref. Hej maluchu, hej kolego!
3. Kiedy smutek cię ogarnie,
Nie trać czasu,
Do gromady zuchów zapisz się.
9. Winnetou
Piosenka rozpowszechniona
przez uczestników turnusu leczniczego
Szpitala Reumatologicznego
Małgosia” przy PPU „Cieplice”
1. Poprzez prerie i sawanny, D G D
młody mustang naprzód gna. D A
Białą grzywę wiatr rozwiewa, D G
tylko preria widzi jego znak. D A D
Ref. To jedzie Winnetou. G
Największy wódz Apaczów. D
I jego brat, A
Old Shatterhand D
Winnetou, Winnetou D G D
– kochany mój, Winnetou G D A D
2. Pędź mój koniu poprzez prerię,
gnaj mój koniu, naprzód gnaj.
Zwyciężymy wrogie plemię.
Winneou wszak nigdy nie jest sam.
Ref. To jedzie Winnetou…
Winnetou, Winnetou
– kochany mój, Winnetou
►
Winnetou
10. Zuchy! Czuj!
słowa: W. Heering
muzyka: K. Heering
1. Jeśli nie chcesz, by CI smutno było wiecznie, C A d
Ale pragniesz życia swego znaleźć sens, G C
Do gromady zuchów zapisz się koniecznie C F
I zaśpiewaj razem z nami refren ten. G C
Ref. Zuchy czuj, zuchy czuj, C
zuchy czuj, czuj, czuj d A d
Zuchy czuj, zuchy czuj, G
zuchy czuj, czuj, czuj C G C
Gdy na zbiórce się spotkamy F D
Zaśpiewamy wszyscy wraz C A
Zuchy-czuj! Zuchy-czuj! d G C
A odpowie dźwięcznym echem F D
Niebo, słońce, rzeka las: C A
Zuchy czuj, zuchy czuj, d G
zuchy czuj, czuj, czuj! C F C
2. W domu każdy zuch pomaga swojej mamie,
Zmiata, zmywa, uwijając się za dwóch.
W pół godziny jest już wszystko posprzątane,
Mama mówi: ,,Z Ciebie jest prawdziwy zuch!"
Ref. Zuchy czuj, zuchy czuj, zuchy czuj, czuj, czuj
3. Zuch, choć mały jest uczynny i odważny,
Lubi pracę oraz dobrze uczy się.
Umie śmiać się i potrafi być poważny,
Jest pogodny nawet wtedy, gdy mu źle.
Ref. Zuchy czuj, zuchy czuj, zuchy czuj, czuj, czuj
►
Zuchy! Czuj!
PLĄSY
1. Furman
melodia ludowa
Wszystkich dziś ciekawość budzi A D
kto jest najszczęśliwszy z ludzi. A D
A ja mówię, że nad pana A D
Najszczęśliwszy los Furmana A D
Hej wio! Hetta wio! A D
Hetta stary, młody jary. A D
Hej wio! Hetta wio! A D
Hetta! Wiśta! Prrrr! A D
Opis pląsu:
Zuchy stoją trójkami na obwodzie koła.
Para z przodu (konie w zaprzęgu) trzyma się za ręce z trzecią osobą stojącą za nimi (furman).
Trójki poruszają się po obwodzie koła truchtem, w rytm melodii.
Na słowa:
„Hej! Wio, hetta wio!” – pary tworzą mostki pod którymi przebiegają Furmani.
„Hetta! Wiśta! Prrr”! – pary (konie) zatrzymują dowolnego Furmana.
Następuje zamiana ról w trojce. Zatrzymany Furman jest jednym z pary koni w zaprzęgu, a jeden z koni – Furmanem.
Zabawa zaczyna się od początku
2. Ogrodniczek
Pląs dzieci czeskich
Szła Kasiczka do ogrodu z koszyczkiem, C G
Spotkała się z ogrodniczkiem Jasiczkiem. G C
Ogrodniuczku, ogrodniczku pomóż mi, C G
Bo z koszyczkiem na ramieniu ciężko mi. G C
La, la, la… bo z koszyczkiem na ramieniu ciężko mi
Opis pląsu:
1. Dzieci stoją na obwodzie koła parami, trzymając się za ręce (tak jak do zabawy „Siała baba mak”)
2. W środku stoi jedno dziecko – to Kasiczka.
3. Pary poruszają się podskokami po obwodzie koła w prawą stronę, a Kasiczka w kierunku przeciwnym.
4. Na słowa: la, la, la… – tworzą się dwa koła, współśrodkowe, z których wewnętrzne porusza się w lewo, a zewnętrzne w prawo.
5. Do koła wewnętrznego włącza się Kasiczka. Dzieci poruszają się w rytm melodii podskokami, klaszcząc w dłonie.
6. Na słowa: „ciężko mi” – dzieci łączą się ponownie w pary.
7. Osoba, która nie ma pary zostaje Kasiczką.
Uwaga! Kasiczką może zostać tylko osoba z koła wewnętrznego.
►
Ogrodniczek
3. Pięta – palce
Taniec dzieci włoskich
Pięta palce, pięta palce, A D
Trala la la la la la la E A
Pięta palce, pięta palce, A D
Trala la la la la la. E A
La la la , la la la…. A D E A
Opis pląsu
Zuchy stoją parami na obwodzie kręgu i trzymają się za ręce jak w polce.
Pięta – uderzenie piętą zewnętrznej nogi o ziemię przed sobą,
Palce – uderzenie palcami zewnętrznej nogi o ziemię za sobą.
4. Stań ze mną w koło
Melodia ludowa
Stań ze mną w koło, będzie nam wesoło. / x2 C F C G C /x2
Zatańcz ze mną ahaha i zaśpiewaj ahaha! D G D G
Podam Ci rękę prawą, a Tobie podam lewą, C A d G C
A z Tobą dalej będę tańcować. C F C G d G C
Opis pląsu:
Sytuacja wyjściowa: Zuchy ustawiają się parami na obwodzie koła. Trzymają się za ręce jak do „Siała baba mak”. Zuchy krążą podskokami po obwodzie koła. Od słów „Zatańcz ze mną” wykonują po dwa kroki w przód i trzy przytupy – raz w jedną raz w drugą stronę. Na słowa „Podam Ci rękę prawą” – zuchy stają w parach twarzą do siebie. Podają sobie prawe ręce. Na słowa „A tobie podam lewą” – zuchy stojące na obwodzie koła wewnętrznego zatrzymują się, a zuchy tworzące koło zewnętrzne przesuwają się w prawą stronę o jedną osobę, podając jej lewą dłoń. Następnie jeszcze raz zmieniają się miejsca i tańczą z kolejnym partnerem. Pląs powtarzają kilkakrotnie, aż do spotkania się ze swoją parą.
►
Stań ze mną w koło