Wyprawa Pamięci w 74. Rocznicę Wyzwolenia Obozów Systemu Mauthausen-Gusen

5. Maciej Szymlek
  6. Aleksandra Zabrocka
  7. Edyta Nasfeter-Kiełpińska

Nasza wyprawę pamięci w 74. rocznicę wyzwolenia nazistowskich obozów systemu Mauthausen-Gusen w Austrii rozpoczęliśmy 2 maja 2019 roku o 16:50 zbiórką przed sklepem w Nożynie. Po dotarciu na lotnisko im. Lecha Wałęsy w Gdańsku przeszliśmy odprawę i po 40-minutowym locie byliśmy już w Warszawie.

O 3:00 nad ranem 3. maja razem z przedstawicielami innych chorągwi wyjechaliśmy do St. Georgen. Po dotarciu na miejsce uczestniczyliśmy w uroczystościach w Mauthausen razem z młodzieżą różnych narodów skupioną wokół zrzeszeń byłych więźniów Mauthausen-Gusen. Około godziny 17:00 rozpoczęły się uroczystości w Spital am Pyhrn. Potem zwiedzaliśmy sztolnię, w której pracowali więźniowie z całej Europy zmuszeni do ciężkiej pracy fizycznej. W tej sztolni produkowano części do samolotów typu Messerschmitt. Naszym przewodnikiem był Pan Rudolf Haunschmiedt, historyk i członek Memoriału GUSEN. Wieczorem mieliśmy grilla i wspólne zabawy z młodzieżą z całego świata oraz koncert zespołu druha Wojtka Cabaja.

4 maja 2019r. złożyliśmy wieńce pod pomnikami upamiętniającymi polskie ofiary KL Ebensee. W uroczystości uczestniczyła również delegacja byłych więźniów KL Mauthausen-Gusen, premier rządu RP Piotr Gliński, Ambasador, przedstawiciele władz krajowych, młodzież oraz asysta wojskowa. O godzinie 17:00 rozpoczęły się obchody rocznicowe przy memoriale KL Gusen. Pełniliśmy tam honorową wartę. Wiele informacji przekazał nam druh Tadeusz Milke, którego dziadek był więziony i torturowany w Mauthausen. Wieczorem po kolacji udaliśmy się do Linz, zwiedziliśmy Starówkę z Nową Katedrą. Dzień zakończyliśmy wspólną zabawą w wesołym miasteczku i spacerem w deszczu.

Następnego dnia wczesnym rankiem udaliśmy się na oficjalne uroczystości na terenie KL Mauthausem-Gusen. Przy Polskim Pomniku, gdzie nasz Kapelan ZHP, ks. Wojciech Jurkowski celebrował mszę w intencji pomordowanych. Do mszy służył nasz druh Maciej Szymlek. Około godz. 11.00 odbyły się Centralne Uroczystości na placu apelowym KL Mauthausen. Po tych uroczystościach udaliśmy się do Melk, do Opactwa Benedyktynów. Zwiedziliśmy to przepiękne miejsce, spożywając pyszny posiłek nie mogliśmy się nadziwić przepięknym obrazom, freskom i rzeźbom.Następnym przystankiem był Wiedeń. Wieczorem po zakwaterowaniu, zmęczeni i zmarznięci wskoczyliśmy do cieplutkich łóżek.

6 maja dzień zaczęliśmy wspólnym śniadankiem po czym odbyło się zwiedzanie Wiednia. Schoenbrunn, Hofburg, Maria-Theresien Wiese…można wymieniać i wymieniać. Głowa zapamiętała dużo, a nogi będą czuły jeszcze przez tydzień. Ale warto było, tak pięknych zabytków nie widzieliśmy jeszcze nigdzie, ten przepych…ten luksus…Po obiedzie udaliśmy się na Kahlenberg, do Polskiego Sanktuarium Narodowego, do Kościoła św. Józefa. Tutaj uczestniczyliśmy w mszy, do której również służył Maciek.

Ostatniego dnia zwiedzaliśmy Wiedeń w zastępach, zaczęliśmy od Muzeum Historii Naturalnej, potem przeszliśmy do Secesji, następnie Nashmarkt a po południu Hofburg od zaplecza, Stepfansdom oraz Muzeum Historii Sztuki. Czas spędzony na Wyprawie Pamięci był najpiękniejszą lekcją żywej historii, jaką dotąd przeżyliśmy. Jesteśmy żądni wiedzy i historii, którą zamierzamy przekazać naszym kolegom, przyjaciołom, rodzinom.